• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Webshop
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • PSA
    • RI&E
    • Wet- en regelgeving
    • Fysieke belasting
    • Gedrag en cultuur
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Gevaarlijke stoffen
    • Veiligheidsbeleid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • PBM
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Podcasts
  • Blog
  • Sdu HSE

Risico-inventarisatie noodzakelijk bij aanpassing werkprocessen op schepen

8 december 2021 door Redactie HSE Actueel

veilige-schepen

Wanneer bestaande werkprocessen worden aangepast, is het noodzakelijk dat deze op veiligheid worden getoetst door middel van een risico-inventarisatie, gevolgd door een evaluatie en passende maatregelen om de risico’s weg te nemen. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport ‘Tussendek valt in ruim met fatale afloop – Lessen uit het voorval aan boord van de FWN Rapide’ dat vandaag is gepubliceerd. Het voorval, waarbij één persoon overleed, vond plaats op 2 september 2019 aan boord van een Nederlands vrachtschip in de haven van Georgetown (Guyana). Bij het uitvoeren van werkzaamheden op hoogte werd volgens een aangepaste procedure gewerkt met een tussendek dat daar niet voor bestemd of geschikt was.

Om een aangepast werkproces veilig uit te voeren, moet tenminste een deskundige op het gebied van arbeidsveiligheid betrokken worden. Bij de FWN Rapide werd een werkwijze die uit praktisch oogpunt aan boord werd ontwikkeld, beschreven en in het veiligheidsmanagementsysteem (VMS) opgenomen. Hierdoor ontbraken effectieve beheersmaatregelen om veilig te kunnen werken met het tussendek als werkplatform. Het tussendek was daar namelijk niet voor bestemd of geschikt.

Risico-inventarisatie door gekwalificeerde deskundigen

In het rapport richt de Raad zijn aanbevelingen onder andere aan de scheepsbeheerder. Deze dient voorafgaand aan het aanpassen van werkprocedures de risico’s te laten inventariseren en evalueren door gekwalificeerde deskundigen. Ook moeten deze deskundigen betrokken worden bij het opstellen van veiligheidsbeheersmaatregelen die nodig zijn om de geïnventariseerde risico’s te verlagen.

De RI&E is verplicht!

Elke werkgever moet een arbobeleid voeren. De basis van dit beleid wordt gevormd door de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De RI&E is een lijst met mogelijke risico’s. Met deze lijst kunnen bedrijven in kaart te brengen welke risico’s in hun eigen bedrijf voorkomen. Want pas als je weet welke risico’s er zijn, kan je de juiste maatregelen treffen. Deze RI&E is verplicht voor alle bedrijven met personeel. Met de RI&E wordt een Plan van Aanpak (PvA) gemaakt. In het PvA staat wie, wanneer, welke maatregel neemt. Door het PvA uit te voeren kunnen bedrijven het werk veiliger en gezonder maken.

De uitvoering van de RI&E bestaat uit de volgende stappen:

  • Stap 1: Inventarisatie: Welke risico’s spelen in er in het bedrijf/de organisatie?
    Resultaat: een lijst met alle risico’s in het bedrijf.
  • Stap 2: Evaluatie: Hoe groot is het risico?
    Resultaat: de risico’s staan in volgorde van belangrijkheid.
  • Stap 3: Plan van aanpak: Welke maatregelen?
    Resultaat: een plan waarin staat wie, wanneer welke maatregel gaat treffen om de risico’s te verminderen.
  • Stap 4: Toetsen van de RI&E: Door een arbodienst of arbodeskundige.
    (deze stap is niet verplicht voor bedrijven met maximaal 25 werknemers die gebruik maken van een erkend Branche RI&E instrument)
    Resultaat: Een goedgekeurde RI&E, die voldoet aan de wettelijke eisen.
  • Stap 5: Aan de slag: uitvoeren en evalueren van het Plan van Aanpak
    Resultaat: de maatregelen zijn ingevoerd.

Bekijk hier de onderzoekspagina ‘Tussendek valt in ruim met fatale afloop – Lessen uit het voorval aan boord van de FWN Rapide’ met het rapport en de aanbevelingen.

Meer informatie over het opstellen van de RI&E?

Sdu HSE vormt een onmisbare bron van informatie voor iedereen die zich bezighoudt met arbeidsomstandigheden en veiligheid op het werk. Je vindt in HSE niet alleen alle Arbo-praktijkinformatie en regelgeving, maar je beschikt ook over alle AI-bladen, checklists en actuele regelgeving met toelichting. In welke bedrijfstak je ook werkt, wij bieden jou alles wat je moet weten om de veiligheid van uw collega’s te verbeteren. Je kunt Sdu HSE direct bestellen in onze webshop. Wil je eerst kennismaken met het product? Vraag dan een demo aan. 

MEER INFORMATIE

Filed Under: Handhaving, Nieuws, Risico-inventarisatie en -evaluatie, Veiligheidsbeleid Tagged With: onderzoek, RI&E, veilig werken

Reageer
Vorige artikel
Wanneer is het te koud om te werken?
Volgende artikel
Piekeren, lusteloosheid, gespannenheid voorspellen uitval werknemer

Reader Interactions

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primary Sidebar

DOWNLOADS

Toxic whitepaper

Whitepaper: Praktische invulling van verplichte beoordeling blootstelling aan gevaarlijke stoffen

Whitepaper toxic

Toxic Whitepaper: De rol van de arbokerndeskundigen

drank en drugs op werk

Wetswijziging om meer alcohol- en drugstests op de werkvloer mogelijk te maken

BEKIJK MEER DOWNLOADS...

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Sdu
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

SDU

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

✔ De belangrijkste artikelen in je inbox
✔ 5000 andere professionals gingen je al voor
✔ Zorgvuldig samengesteld door de redactie

Aanmelden

×