TNO: Veiligheidsniveau Stint ontoereikend

0

BELEID – Het veiligheidsniveau van de Stint is volgens onderzoeksinstituut TNO ontoereikend voor personenvervoer. Dit schrijft minister Van Nieuwenhuizen (IenW) donderdag aan de Tweede Kamer. Woensdag leverde TNO het onderzoek op naar de veiligheid van de Stint. Volgens de minister zijn aanpassingen nodig voordat de Stint terug kan keren op de weg.

Risico’s

Uit het onderzoek dat TNO deed in opdracht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), komen risico’s naar voren voor de veiligheid van de bestuurder en passagiers van de Stint. Minister Cora van Nieuwenhuizen ziet op basis van de resultaten van dit onderzoek geen andere mogelijkheid dan de Stint in de huidige vorm niet te laten terugkeren op de weg. Hoewel dit besluit vervelende gevolgen heeft voor de gebruikers van de Stint, zoals de kinderopvangsector, staat de veiligheid voorop, aldus de minister. Ze wil voor een eventuele terugkeer van een Stint op de weg, zo snel mogelijk duidelijkheid bieden over de toelatingseisen voor dit soort voertuigen. Deze nieuwe eisen komen zo snel mogelijk, de verwachting is uiterlijk in februari 2019.

Lengte remweg

TNO concludeert in haar rapport onder meer dat er problemen zijn met de rem en de lengte van de remweg van de Stint en dat er een onbeheersbare versnelling optreedt als de nuldraad van de gashendel losraakt. Het vorige week verschenen voorlopige advies van RDW en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), geeft daarnaast concrete handvatten voor aanvullende aanpassingen die ook nog zouden moeten plaatsvinden. Het gaat dan om technische eisen en voorwaarden voor toezicht en veilig gebruik. Fabrikanten die met een nieuwe bijzondere bromfiets op de markt willen komen en zich bij het ministerie melden voor toelating, worden meegenomen in de ontwikkelingen rond de nieuwe eisen. Zo kunnen zij deze eisen meteen meenemen in hun ontwerp. Dat geldt ook voor een eventuele nieuwe Stint.

Plan van aanpak

De minister gaat op korte termijn overleggen met de kinderopvangbranche en de SWOV. Daarin zal zij hen uitnodigen om een plan van aanpak te maken voor veilig gebruik van bijzondere bromfietsen, zoals de Stint. Denk bijvoorbeeld aan veilige routes tussen scholen en kinderopvanglocaties. Ook de mogelijkheid van het verplicht organiseren van een rijopleiding wordt daarin meegenomen. Nu het definitieve TNO rapport er is, start de minister de intrekkingsprocedure voor de toelating van de Stint op de openbare weg. Volgens TNO zijn er een fors aantal aanpassingen nodig aan de Stint. Om zeker te zijn dat een eventuele nieuwe Stint veilig is, zal die dan ook opnieuw gekeurd moeten worden voordat deze op de weg wordt toegestaan.

Spoorwegovergang Oss

Op 20 september vond een ongeluk plaats met een Stint op een spoorwegovergang in Oss. De ILT, politie, OVV en Prorail onderzoeken de toedracht van het ongeval in Oss. Deze onderzoeken zijn nog niet afgerond. Op 1 oktober besloot minister Van Nieuwenhuizen de Stint voorlopig te schorsen. Dat betekent dat de Stint niet is toegestaan op de openbare weg. Aanleiding voor dat besluit waren de eerste voorlopige resultaten van een verkennend onderzoek van de ILT naar de veiligheid van de Stint.

 

Reageren is niet mogelijk.