• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Webshop
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • PSA
    • RI&E
    • Wet- en regelgeving
    • Fysieke belasting
    • Gedrag en cultuur
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Gevaarlijke stoffen
    • Veiligheidsbeleid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • PBM
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Podcasts
  • Blog
  • Sdu HSE

OM: Nog geen duidelijke oorzaak Stint-ongeluk

5 juli 2019 door Redactie Sdu HSE - Sandra Bergman

JURIDISCH – De oorzaak van het dodelijke ongeluk met de Stint in Oss is nog niet aan te wijzen. Wel concludeert het onderzoeksteam van politie en Openbaar Ministerie dat er geen breuken zijn geconstateerd in de gasveer of de nuldraad van de elektrische bolderkar.

Arbeidsongeval

Het ongeluk is aangemerkt als een ernstig arbeidsongeval aangezien de bestuurster een werkneemster was van een kinderdagverblijf. Naar dit deel doet de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) onder leiding van een Officier van Justitie van het Functioneel Parket onderzoek. Hierbij wordt onder andere onderzocht of de werkgever een verwijt is te maken op grond van de arbowetgeving. Ook dit onderzoek loopt nog. Uit verhoren stelt het OM dat de bestuurster er alles aan heeft gedaan om de Stint te laten stoppen, zodat een aanrijding kon worden voorkomen.

Aanvullend onderzoek

Op dit moment doet het NFI onderzoek naar de motorcontroller van de Stint. De NFI wil deze ‘computer’ van de Stint goed uitlezen om te achterhalen of daarin is vastgelegd hoe de Stint kort voor het ongeluk functioneerde en of er een oorzaak is aan te wijzen. Daarnaast worden op korte termijn botsproeven gehouden bij een soortgelijke spoorboomopstelling. Mogelijk levert dit onderzoek meer informatie op over de invloed op de snelheid van een Stint als deze in botsing komt met een spoorboom. Dit zal niet plaatsvinden op de plek van het ongeluk, maar op een besloten onderzoekslocatie. Mogelijk geven de bevindingen van de NFI nog aanleiding tot nader (ander) technisch onderzoek.

Rol van producent

In het strafrechtelijk onderzoek wordt niet alleen gekeken naar de directe oorzaak van het ongeluk van 20 september 2018, maar wordt de Stint als product ook onderzocht. Het onderzoek richt zich onder meer op de volgende vragen: Wat is het exact voor product? Hoe staat het met de veiligheid? Waren er eerder problemen? Was dit bij de producent bekend en hoe heeft die daarop geacteerd. Het behelst zeer technische materie, die bijzondere expertise vergt. Het OM verwacht dat de resultaten van dit onderzoek nog geruime tijd op zich laten wachten.

Terugkeerplan uitgesteld

Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) heeft de bekendmaking van een pakket afspraken over de terugkeer van de Stint donderdag op het laatste moment uitgesteld. Van Nieuwenhuizen noemde het ‘niet passend’ om de Kamer hierover te informeren op de dag dat nabestaanden worden geconfronteerd met het strafrechtelijk onderzoek naar het dodelijke ongeval, aldus de Volkskrant

De Tweede Kamer krijgt nu volgende week de informatie over de afspraken die de minister heeft gemaakt met de kinderopvangbranche. Zo moeten bestuurders van de Stint minstens 18 jaar zijn en een rijvaardigheidstraining gehad hebben voordat ze met de elektrische bolderkar op pad gaan. Ook moeten kinderdagverblijven een overzicht maken van de veilige routes waarop ze de Stints het vaakst laten rijden

Bij het ongeluk kwamen op donderdag 20 september 2018 vier kinderen (4, 4, 6 en 8 jaar) uit Oss om het leven. Een vijfde kind (11 jaar) uit Oss en de begeleidster (32 jaar) uit Heesch raakten zwaargewond.

Bron: Openbaar Ministerie

Meer informatie over arbeidsmiddelen, machineveiligheid en leren van ongevallen? Ga naar Sdu HSE 
Heeft u nog geen abonnement op Sdu HSE en bent u nieuwsgierig naar dit online platform? Vraag hier een gratis demo aan!

Filed Under: Arbeidsmiddelen en machineveiligheid, Nieuws, Risico-inventarisatie en -evaluatie Tagged With: arbeidsmiddel, arbeidsongeval, bolderkar, ongevalonderzoek, Oss

Reageer
Vorige artikel
GenX aangewezen als zeer zorgwekkende stof
Volgende artikel
Nieuwe SZW lijst kankerverwekkende stoffen en processen juli 2019 is verschenen

Reader Interactions

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primary Sidebar

DOWNLOADS

Toxic whitepaper

Whitepaper: Praktische invulling van verplichte beoordeling blootstelling aan gevaarlijke stoffen

Whitepaper toxic

Toxic Whitepaper: De rol van de arbokerndeskundigen

drank en drugs op werk

Wetswijziging om meer alcohol- en drugstests op de werkvloer mogelijk te maken

BEKIJK MEER DOWNLOADS...

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Sdu
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

SDU

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

✔ De belangrijkste artikelen in je inbox
✔ 5000 andere professionals gingen je al voor
✔ Zorgvuldig samengesteld door de redactie

Aanmelden

×