• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Webshop
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • PSA
    • RI&E
    • Wet- en regelgeving
    • Fysieke belasting
    • Gedrag en cultuur
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Gevaarlijke stoffen
    • Veiligheidsbeleid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • PBM
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Podcasts
  • Blog
  • Sdu HSE

NIPV: Niet horen of zien voorrangsvoertuig vaak oorzaak ongeval

2 november 2022 door Redactie HSE Actueel

politie corona

In 2020 en 2021 vonden 219 ongevallen met voorrangsvoertuigen plaats (122 in 2020 en 97 in 2021). Dat blijkt uit cijfers die het Nederlands instituut publieke veiligheid (NIPV) in oktober heeft gepubliceerd. De ongevallen leidden tot 102 gewonden, waarvan 54 hulpverleners (44 politie, 5 ambulance, 3 brandweer en 2 overige diensten) en 48 andere weggebruikers.

Kenmerken ongevallen

Bij 145 ongevallen waren politievoertuigen betrokken, bij 53 ongevallen ambulances en bij 16 ongevallen brandweervoertuigen. Bij 5 ongevallen waren voertuigen betrokken van overige hulpverleningsdiensten die optische en geluidssignalen mogen voeren.

De twee belangrijkste ongevalstypen waren: een verkeerssituatie waarin de weggebruiker niet oplet of onverwacht gedrag vertoont (29 procent) en een kruispunt met verkeerslichten, waarop de voorrangsvoertuigbestuurder door rood licht rijdt, terwijl de andere weggebruiker groen licht heeft (24 procent).

Bij de meeste ongevallen was er sprake van een wederpartij (80 procent). Bij meer dan de helft van deze ongevallen – voor zover bekend – had de wederpartij het voorrangsvoertuig niet gezien of gehoord. Bij twee derde van de ongevallen was er sprake van een flankbotsing. Driekwart van de ongevallen gebeurde binnen de bebouwde kom. Hier deden zich ook de meest ernstige ongevallen voor.

Interpretatie cijfers

De hulpverleningsorganisaties hebben in het rijden met optische en geluidssignalen een min of meer gelijksoortige taak. De grootte van het wagenpark, het aantal uitrukken en de kenmerken van de uitrukken kunnen invloed hebben op de omvang en de ernst van ongevallen met voorrangsvoertuigen, aldus de NIPV.

Bron: NIPV

Vraag nu een demo aan van HSE en ontdek de voordelen

Sdu HSE helpt jouw organisatie het arbo- en veiligheidsbeleid naar een hoger plan te tillen, en daarmee risico’s. Wij kunnen ons voorstellen dat je de voordelen van Sdu HSE voor jouw bedrijf ook wel eens wilt ervaren. Dat komt goed uit, want ons HSE-team staat te popelen om je door dit unieke platform te leiden! Vraag meteen een vrijblijvende en gratis demo aan.

Demo aanvragen

Filed Under: Arbeidsmiddelen en machineveiligheid, HSE, Nieuws, Transport Tagged With: HSE, veilig werken

Reageer
Vorige artikel
AWVN: maximaal investeren in nieuwe technologie en innovatie om vraag naar arbeid te verminderen
Volgende artikel
De asbestregelgeving gaat veranderen. Wat houden de voorgestelde wijzigingen in?

Reader Interactions

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primary Sidebar

DOWNLOADS

Toxic whitepaper

Whitepaper: Praktische invulling van verplichte beoordeling blootstelling aan gevaarlijke stoffen

Whitepaper toxic

Toxic Whitepaper: De rol van de arbokerndeskundigen

drank en drugs op werk

Wetswijziging om meer alcohol- en drugstests op de werkvloer mogelijk te maken

BEKIJK MEER DOWNLOADS...

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Sdu
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

SDU

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

✔ De belangrijkste artikelen in je inbox
✔ 5000 andere professionals gingen je al voor
✔ Zorgvuldig samengesteld door de redactie

Aanmelden

×