FNV eist openheid chroom 6 bij onderhoudscentrum KLM/Martinair

0

De FNV eist dat het Regional Jet Center (RJC) op Schiphol onmiddellijk openheid geeft over eventuele blootstelling van werknemers aan het kankerverwekkende chroom 6. Monteurs van het RJC onderhouden, schuren en verven vliegtuigen van onder andere KLM Cityhopper en Martinair.

Blootstelling

Enkele weken geleden werd de FNV ingelicht over het bestaan van een rapport over de blootstelling aan chroom 6 bij het onderhoudswerk vanaf 2013. Het rapport zelf, met bevindingen, meetresultaten en aanbevelingen, dateert van oktober 2016. De FNV kreeg het rapport onder de voorwaarde om er vertrouwelijk mee om te gaan. De FNV ziet chroomblootstelling echter als een misstand, die moet worden gemeld. De directie van RJC heeft volgens de FNV inmiddels echter voldoende tijd gehad om met een duidelijk plan te komen over blootstelling aan chroom 6. Ook moet er een diepgaand onderzoek komen naar de blootstelling in het verleden bij het Regionale Jet Center, aldus de FNV.

Groot onderzoek

Volgens de FNV ontbreekt het aan een overzicht van sectoren en bedrijven waar verf met chroom 6 nu en in het verleden is gebruikt. Daarom pleit de FNV voor een groot onderzoek naar waar en door wie deze verf is gebruikt. Zo’n onderzoek zou moeten worden uitgevoerd onder regie van de overheid, aldus de FNV.

De landelijke media melden dat luchtvaartmaatschappij KLM in een reactie heeft aangegeven individuele medewerkers te gaan onderzoeken op blootstelling aan chroom-6.

Bron: FNV

Lees meer over werken met gevaarlijke stoffen op Sdu HSE, of vraag een demo aan.

Reageren is niet mogelijk.