• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Webshop
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • PSA
    • RI&E
    • Wet- en regelgeving
    • Fysieke belasting
    • Gedrag en cultuur
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Gevaarlijke stoffen
    • Veiligheidsbeleid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • PBM
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Podcasts
  • Blog
  • Sdu HSE

Van onze partner Toxic, veilig werken met chemische producten

Informatie over een gevaarlijke stof tenminste 10 jaar bewaren

17 augustus 2022 door Toxic

toxic gevaarlijke stoffen

Niet iedereen is zich ervan bewust, maar: u moet alle informatie over een gevaarlijke stof tenminste 10 jaar bewaren, ook al werkt u er al lang niet meer mee. Voor kankerverwekkende en mutagene stoffen is de bewaartermijn zelfs 40 jaar!

Die verplichting van 10 jaar staat in artikel 36 van REACH: voor bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken, is dat met name informatie die betrekking heeft op risico’s en beheersmaatregelen. Die informatie is te vinden in het veiligheidsinformatieblad.

Bij de inventarisatie gevaarlijke stoffen bent u verplicht voor de kankerverwekkende en mutagene stoffen extra gegevens vast te leggen. Deze gegevens zijn nodig om in de toekomst te bepalen of er een verband kan zijn tussen werk en ziekte van de werknemer. Er zijn dus extra registratieverplichtingen. In het Arbeidsomstandighedenbesluit (artikel 4.10c) is de bewaartermijn van deze verplichtingen vermeld: de resultaten van het arbeidsgezondheidskundig onderzoek worden in passende vorm geregistreerd en voor iedere werknemer tot ten minste 40 jaar na beëindiging van diens blootstelling aan gevaarlijke stoffen bewaard, evenals de lijst van werknemers en het register blootgestelde werknemers.

Wanneer dit niet goed geregeld is dan kan het waardeverminderend zijn bij een bedrijfsoverdracht of staat u juridisch zwak bij toekomstige claims. Daarnaast controleert de arbeidsinspectie hier op. Echter het belangrijkste is dat ook u de beste arbeidsomstandigheden wilt voor uw medewerker (in deze krappe arbeidsmarkt).

Zorg dat je de nodige maatregelen treft om hieraan te voldoen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een registratiesysteem als Toxic Productregistratie. U wilt niet veel extra administratie doen dus we houden de verandering qua stoffen in uw producten en de Europese en landen wetgeving voor u bij. U heeft er qua bijhouden weinig omkijken naar.

Filed Under: Arbeidsmiddelen en machineveiligheid, Gevaarlijke stoffen, Handhaving, HSE, Nieuws, Veiligheidsbeleid, Werkmilieu en omgevingsrisico’s Tagged With: gevaarlijke stoffen, veilig werken, veiligheidscultuur

Reageer
Vorige artikel
Delen van informatie over ongevallen kan de veiligheid in magazijnen en distributiecentra verbeteren
Volgende artikel
CBS: Ruim 1 op de 10 gehinderd door pijn bij normale werkzaamheden

Reader Interactions

Geef een reactie

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Primary Sidebar

Contactgegevens

Adres
Maanweg 174
2516 AB Den Haag Tel
+31 70 3780162 E-mail
toxic@sdu.nl
Tel. +31 70 3780162
E-mail toxic@sdu.nl
Website www.toxic.nl/
Volg ons

Expert

  • Marjan Demmer
    Marjan Demmer

    Manager Contentbeheer Toxic

    >

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • X
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • JES! ESG
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Sdu
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

SDU

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

✔ De belangrijkste artikelen in je inbox
✔ 5000 andere professionals gingen je al voor
✔ Zorgvuldig samengesteld door de redactie

Aanmelden

×