• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Webshop
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • PSA
    • RI&E
    • Wet- en regelgeving
    • Fysieke belasting
    • Gedrag en cultuur
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Gevaarlijke stoffen
    • Veiligheidsbeleid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • PBM
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Podcasts
  • Blog
  • Sdu HSE

FNV eist openheid chroom 6 bij onderhoudscentrum KLM/Martinair

15 februari 2019 door Redactie HSE Actueel

De FNV eist dat het Regional Jet Center (RJC) op Schiphol onmiddellijk openheid geeft over eventuele blootstelling van werknemers aan het kankerverwekkende chroom 6. Monteurs van het RJC onderhouden, schuren en verven vliegtuigen van onder andere KLM Cityhopper en Martinair.

Blootstelling

Enkele weken geleden werd de FNV ingelicht over het bestaan van een rapport over de blootstelling aan chroom 6 bij het onderhoudswerk vanaf 2013. Het rapport zelf, met bevindingen, meetresultaten en aanbevelingen, dateert van oktober 2016. De FNV kreeg het rapport onder de voorwaarde om er vertrouwelijk mee om te gaan. De FNV ziet chroomblootstelling echter als een misstand, die moet worden gemeld. De directie van RJC heeft volgens de FNV inmiddels echter voldoende tijd gehad om met een duidelijk plan te komen over blootstelling aan chroom 6. Ook moet er een diepgaand onderzoek komen naar de blootstelling in het verleden bij het Regionale Jet Center, aldus de FNV.

Groot onderzoek

Volgens de FNV ontbreekt het aan een overzicht van sectoren en bedrijven waar verf met chroom 6 nu en in het verleden is gebruikt. Daarom pleit de FNV voor een groot onderzoek naar waar en door wie deze verf is gebruikt. Zo’n onderzoek zou moeten worden uitgevoerd onder regie van de overheid, aldus de FNV.

De landelijke media melden dat luchtvaartmaatschappij KLM in een reactie heeft aangegeven individuele medewerkers te gaan onderzoeken op blootstelling aan chroom-6.

Bron: FNV

Lees meer over werken met gevaarlijke stoffen op Sdu HSE, of vraag een demo aan.

Filed Under: Gevaarlijke stoffen, Nieuws Tagged With: blootstelling, chroom-6, KLM, onderzoek, Schiphol

Reageer
Vorige artikel
Case: Gevaarlijke stof ontsnapt uit tank. Wat ging er mis en hoe gevaarlijk was het?
Volgende artikel
Beleidsreactie SZW op Arbobalans 2018

Reader Interactions

Geef een reactie

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Primary Sidebar

DOWNLOADS

Gratis toegang tot Practice Note over Elektrische Veiligheid

Gratis Whitepaper ‘Machineveiligheid: Niet-voltooide machines’

Gratis Whitepaper: De Noodzaak van de Noodstop

BEKIJK MEER DOWNLOADS...

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • LinkedIn
  • X
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • JES! ESG
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Lefebvre Sdu
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

lefebvre SDU