• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Webshop
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • PSA
    • RI&E
    • Wet- en regelgeving
    • Fysieke belasting
    • Gedrag en cultuur
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Gevaarlijke stoffen
    • Veiligheidsbeleid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • PBM
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Podcasts
  • Blog
  • Sdu HSE

Opinie Extra tip Week van de RIE: Pak hoofdrisico’s kantooromgeving aan! (Tip 6)

24 juni 2019 door Wim van Alphen

Vorige week was de Week van de RI&E. In het kader daarvan heeft HSE Actueel vijf werkdagen tips gepubliceerd van Wim van Alphen, veiligheidskundige en arbeidshygiënist, en (mede)auteur van portaal Sdu HSE. Afsluitend nog een zesde tip van Wim specifiek voor de kantooromgeving!

Tip 6 Pak hoofdrisico’s kantooromgeving aan!

Binnen kantoorsituaties zijn qua risico’s vier hoofdthema’s te onderscheiden.

  • brandveiligheid
  • binnenklimaat
  • beeldschermwerk
  • PSA, met name werkdruk

Over elk van deze vier een korte tip.

Brandveiligheid

Bij brandveiligheid is het goed om bij enkele medewerkers na te vragen of zij weten hoe te handelen bij een brand (of ongeval). Kennen zij het interne alarmnummer (dus niet alleen 112), weten zij hoe de BHV’ers te bereiken zijn en weten zij de plek van de brandmelder? Bij de rondgang is het goed om boven de deuren in enkele brandcompartimenteringsgrenzen te controleren of het brandwerende materiaal daar doorloopt en sparingen zijn dichtgezet. Deze punten zijn belangrijker dan na te gaan of er ergens een dik bedrijfsnoodplan ligt.

Binnenklimaat

Bij binnenklimaat in werkruimtes waar ook te openen ramen of luchtroostertjes zijn, is het goed na te gaan of de medewerkers ook daadwerkelijk van deze voorzieningen gebruikmaken. En dat er niet gesteld wordt dat dit niet zou mogen om het ventilatiesysteem/binnenklimaatsysteem niet te verstoren. Die voorzieningen zitten er immers niet voor niets. Door die vermeende ‘verstoring’ van dat ventilatiesysteem kan de situatie vaak alleen maar beter worden. Veelal wordt de situatie aanmerkelijk beter door elk uur heel kort (drie minuten) even een raam en deur tegen elkaar open te zetten ( te ‘spuien’) en zo vuile lucht af te voeren en een frisse stoot verse zuurstof binnen te laten. Medewerkers die dan even last van tocht hebben, gaan dan maar even naar het toilet, koffie halen of iets printen. Is dan tegelijkertijd goed om even het beeldschermwerk te onderbreken: een win-winsituatie.

Beeldschermwerk

Bij beeldschermwerk kan niet volstaan worden om te kijken of het meubilair (stoel, werkblad, monitor enz.) goed kan worden ingesteld. Belangrijker is om te kijken tijdens de rondgang of medewerkers dat ook daadwerkelijk hebben gedaan en ook goed zitten. Immers, daar gaat het om.

Werkdruk

Bij PSA (psychosociale arbeidsbelasting) is via de schriftelijke enquête een beeld gekregen van hoe medewerkers de werkdruk ervaren. Daarnaast kan aan enkele medewerkers gevraagd worden of zij frequent tijdens de lunch aan hun bureau blijven zitten. Dit kan ook feitelijk tijdens de rondgang worden vastgesteld. Als medewerkers dat doen, is dat een teken van te hoge werkdruk.

Ten slotte

U moet bedenken dat veel klachten in kantoorsituaties vaak het gevolg zijn van een stapeling van deze laatste drie factoren: een minder optimaal binnenklimaat, slecht ingesteld meubilair/verkeerd zitten en een hoge werkdruk. Slechts door deze alle drie aan te pakken, zal de situatie beter worden en zullen de klachten verminderen.

Wilt u de algehele veiligheid en gezondheid van uw kantoor(medewerkers) onder de loep nemen? Kennisportaal Sdu HSE ondersteunt u daarbij door gratis de Checklist RI&E Kantoorgebouw aan te bieden, als supporter in de Week van de RI&E.

DOE DE CHECK RI&E KANTOORGEBOUW

Deze en andere tips zijn uitgewerkt in de practice note ‘RI&E en plan van aanpak’ in Sdu HSE van Wim van Alphen. Hij is tevens auteur van het arbo-informatieblad AI 61 Risico-informatie en – evaluatie.
Heeft u nog geen abonnement op Sdu HSE en bent u nieuwsgierig naar dit online platform? Vraag een gratis demo aan!

Filed Under: Blog, Blog RI&E, Risico-inventarisatie en -evaluatie, Werkmilieu en omgevingsrisico’s Tagged With: kantoorgebouwen

Reageer
Vorige artikel
Hittegolf? De eerste warme dagen zijn vaak het meest belastend
Volgende artikel
Veiligheidscultuur: zoveel mensen, zoveel meningen

Reader Interactions

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primary Sidebar

DOWNLOADS

Toxic whitepaper

Whitepaper: Praktische invulling van verplichte beoordeling blootstelling aan gevaarlijke stoffen

Whitepaper toxic

Toxic Whitepaper: De rol van de arbokerndeskundigen

drank en drugs op werk

Wetswijziging om meer alcohol- en drugstests op de werkvloer mogelijk te maken

BEKIJK MEER DOWNLOADS...

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Sdu
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

SDU

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

✔ De belangrijkste artikelen in je inbox
✔ 5000 andere professionals gingen je al voor
✔ Zorgvuldig samengesteld door de redactie

Aanmelden

×