• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Webshop
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • PSA
    • RI&E
    • Wet- en regelgeving
    • Fysieke belasting
    • Gedrag en cultuur
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Gevaarlijke stoffen
    • Veiligheidsbeleid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • PBM
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Podcasts
  • Blog
  • Sdu HSE

Opinie PSA: Je hart luchten bij de vertrouwenspersoon

22 april 2020 door Cor Slagter

PSA Arbeidsbelasting

Werkgevers zijn wettelijk verplicht een beleid te voeren dat er op gericht is PSA te voorkomen en als dat niet mogelijk is zoveel mogelijk te beperken. Het is niet wettelijk verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Ondanks dat het niet wettelijk verplicht is controleert de Inspectie SZW wel op de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon, want als er een vertrouwenspersoon is aangesteld is er mogelijk ook een beleid voor PSA.

Door te luisteren wordt een deel van het probleem al opgelost.

In het geval dat er daadwerkelijk sprake is van ongewenste omgang, in welke vorm dan ook, heeft de vertrouwenspersoon een belangrijke rol. Hij of zij is partijdig en staat naast het “slachtoffer”. Het eerste dat de vertrouwenspersoon moet doen is de melding aanhoren. Door naar het “slachtoffer” te luisteren wordt een deel van het probleem al opgelost. Het is belangrijk dat het “slachtoffer” zijn- of haar verhaal kwijt kan waarna er samen gezocht kan worden naar een oplossing. Door samen de ui af te pellen kom je er samen achter hoe het is ervaren en van welke vorm van ongewenst gedrag er sprake is geweest. Als dat duidelijk is geworden, geeft de vertrouwenspersoon een advies over de aanpak van het probleem. Dit kan in gesprek gaan met de dader zijn of het voorval formeel melden aan de leidinggevende. Het kan ook zijn dat er in onderling overleg wordt besloten om geen actie te nemen. Dit, omdat het “slachtoffer” bang is zijn- of haar baan te verliezen. In zo’n geval kan een vertrouwenspersoon helemaal niets. Het is aan het “slachtoffer” om te bepalen welke (vervolg)actie er wordt ingezet.

Interne of externe vertrouwenspersoon?

De vertrouwenspersoon kan zowel in- als extern aangesteld worden. Het voordeel van een vertrouwenspersoon uit de eigen organisatie is dat deze de bedrijfscultuur kent. Een nadeel is dat de interne vertrouwenspersoon na een melding met de “dader” in een vergadering kan zitten. Dit kan voor de vertrouwenspersoon best moeilijk zijn, zeker als het “slachtoffer” heeft aangegeven er verder niets mee te willen doen. Nog lastiger wordt het als de “dader” een directe collega of een vriend van de vertrouwenspersoon is. Hij of zij komt de “dader” dan elke dag tegen. Het voordeel van een externe vertrouwenspersoon is dus dat deze geen binding heeft met het bedrijf en dat het dus eenvoudiger is om objectief te werk te gaan.

Vertrouwen van de gehele organisatie

Als u in uw bedrijf een vertrouwenspersoon moet aanstellen is het dus een goede overweging om deze via de Arbodienst te regelen. Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat dit uit kostenoverweging niet handig is. Wanneer er een interne vertrouwenspersoon aangesteld moet worden, is het van groot belang dat deze persoon het vertrouwen heeft van de gehele organisatie. Daarnaast is het belangrijk dat de vertrouwenspersoon een goed inzicht heeft in dat wat van hem gevraagd wordt. Hij of zij kan tenslotte in moeilijke situaties terecht komen.

Meer weten hoe jouw bedrijf preventief beleid dient op te stellen?

Als je meer wilt weten over hoe jouw bedrijf preventief beleid rondom ongewenst gedrag dient op te stellen, lees dan ons gratis whitepaper ‘Handhaving en PSA’. Je krijgt handige tips en voorbeelden uit de jurisprudentie. Je leest verder over:

Arbeidsbelasting
  • Preventief beleid ongewenst gedrag
  • Arbowet
  • Psychosociale arbeidsbelasting
  • De inspectie SZW
  • Handhaving
  • 12 meest gestelde vragen door de inspecteur
  • Jurisprudentie
DOWNLOAD WHITEPAPER

Filed Under: Arbobeleid, Blog, Nieuws, Psychosociale arbeidsbelasting Tagged With: psa, vertrouwenspersoon

Reageer
Vorige artikel
COVID-19: Wat een (mentale) toestand!
Volgende artikel
‘Coronacrisis verandert werksituatie mogelijk blijvend’

Reader Interactions

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primary Sidebar

DOWNLOADS

Toxic whitepaper

Whitepaper: Praktische invulling van verplichte beoordeling blootstelling aan gevaarlijke stoffen

Whitepaper toxic

Toxic Whitepaper: De rol van de arbokerndeskundigen

drank en drugs op werk

Wetswijziging om meer alcohol- en drugstests op de werkvloer mogelijk te maken

BEKIJK MEER DOWNLOADS...

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Sdu
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

SDU

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

✔ De belangrijkste artikelen in je inbox
✔ 5000 andere professionals gingen je al voor
✔ Zorgvuldig samengesteld door de redactie

Aanmelden

×