• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Webshop
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • PSA
    • RI&E
    • Wet- en regelgeving
    • Fysieke belasting
    • Gedrag en cultuur
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Gevaarlijke stoffen
    • Veiligheidsbeleid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • PBM
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Podcasts
  • Blog
  • Sdu HSE

‘Medewerkers van bagage- en cargoafhandelingsbedrijven doen al jarenlang fysiek zwaar werk’

14 september 2022 door Redactie HSE Actueel

Schiphol-onderzoek-corona

Bagage- en vrachtpersoneel doen al jarenlang fysiek zwaar werk, en hun werkgevers, de afhandelaars, doen onvoldoende om dat werk te verlichten. Een deel van de bagage- en vrachtsjouwers kampt met lichamelijke problemen als gevolg van het zware werk. Dat concludeert de gezamenlijke onderzoeksredactie van NOS en Nieuwsuur dinsdag 6 september na een onderzoek naar de arbeidsomstandigheden van bagage afhandelaars. De arbonormen voor bagagepersoneel van Schiphol zouden jarenlang zijn overschreden.

Arbeidsinspectie

In 2004 constateerde de Arbeidsinspectie dat het bagagewerk de gezondheidsnormen overschreed. De toezichthouder eiste van de afhandelingsbedrijven dat zij materieel zouden aanschaffen om het werk te verlichten, zoals tilhulpen. ‘Na een langdurig traject leek de boel in 2010 op orde, en liet de inspectie de bedrijven weer los’, aldus de onderzoeksredactie.

In de twaalf jaar daarna zijn er geen inspecties geweest naar het gebruik van de machines. De inspectie zou in die periode wel interne risicorapporten hebben opgevraagd, maar alleen het deel over gevaarlijke stoffen hebben gelezen. De pagina’s die over het fysiek zware werk gingen, de fysieke belasting, zouden zijn overgeslagen.

De Arbeidsinspectie gaat naar aanleiding van de publicaties opnieuw controleren op Schiphol, aldus NOS en Nieuwsuur. Vrijdag zou al een eerste bezoek zijn gebracht aan de bagagekelders.

Lees meer: NOS/Nieuwsuur

Filed Under: Arbobeleid, Fysieke belasting, Nieuws Tagged With: fysieke belasting, HSE, Schiphol, veilig werken

Reageer
Vorige artikel
Nederland is Europees kampioen zitten en dat is geen prijs om trots op te zijn.
Volgende artikel
Thuiswerken nog betaalbaar? En wie betaalt de extra stookkosten?

Reader Interactions

Geef een reactie

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Primary Sidebar

DOWNLOADS

Gratis toegang tot Practice Note over Elektrische Veiligheid

Gratis Whitepaper ‘Machineveiligheid: Niet-voltooide machines’

Gratis Whitepaper: De Noodzaak van de Noodstop

BEKIJK MEER DOWNLOADS...

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • LinkedIn
  • X
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • JES! ESG
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Lefebvre Sdu
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

lefebvre SDU