Na jaren werken-aan-veilig-werken kent de productiemanager of HSE-professional inmiddels de belangrijkste beperking om tot duurzaam goede prestaties te komen: de menselijke factor.
Alle intelligente managementsystemen of slimme technische oplossingen verliezen hun waarde als ‘de mens’ in de organisatie door haar of zijn eigen gedrag nog steeds een te groot risico loopt om gewond te raken. Dat voelt ‘de laatste vrouw/man’ die direct in de lijn van het risico werkt, letterlijk. Maar aan een ongeval gaat een keten van mensen en menselijk handelen vooraf. Van inkoper tot receptionist en van manager tot leverancier: iedereen draagt verantwoordelijkheid voor een ongeval in de eigen organisatie. Het is niet de bedoeling om een collectief schuldgevoel op te wekken – maar wel een verantwoordelijkheidsgevoel, en hoe dit vervolgens om te zetten in daadkracht. Dat begint met het inzien van de gedeelde verantwoordelijkheid. Door duidelijk te maken hoe een ongeval tot stand komt en welke factoren daarin bepalend zijn. Dat het eigen gedrag en dat van collega’s op sommige punten verandering behoeft.
Gedragsverandering wordt voornamelijk bereikt door ‘goede’ communicatie.
Dit is een dooddoener en daarom geeft deze whitepaper juist praktische handvatten. Op welke wijze je nu een goed communicatieplan maakt waarmee je daadwerkelijk gedragsverandering bewerkstelligd. We doen dit aan de hand van een stappenplan. In tien stappen laten we zien hoe u uw communicatieplan kunt vormgeven.
10 stappen communicatieplan veiligheid
Stap 1.
Ontwikkelen en vaststellen visie op arbeidsveiligheid, gekoppeld aan haalbare, concrete doelen
Stap 2.
Vaststellen huidige situatie
(middels nulmeting)
Stap 3.
Definiëren verbeterpunten en meetbaar maken doelstellingen per punt
Stap 4.
Acties bepalen en planning maken
Stap 5.
Formeren stuurgroep veiligheid en communicatie & mandaat bepalen; instellen klankbordgroepen/ ambassadeurs/ safety taskforces
Stap 6.
Schrijven (SMART) communicatieplan inclusief doelgroepen, actieplan verbeterpunten en middelenarchitectuur
Stap 7.
Maken werkplan uitrol (communicatie)acties
Stap 8.
Instellen feedbackloop op acties; eventueel instellen toetsingsplatform met vertegenwoordigers doelgroepen
Stap 9.
Na verloop van tijd: meting effectiviteit acties
Stap 10.
(Eventueel) bijstellen van plannen/acties op basismeting en doorpakken
Voor meer uitleg en toelichting download gratis de Toxic Whitepaper Gedragsverandering bereiken met behulp van veiligheidscommunicatie
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.