• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Nieuwsbrief
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Coronavirus
  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • Fysieke belasting
    • PSA
    • RI&E
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • Gevaarlijke stoffen
    • PBM
    • Veiligheidsbeleid
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Blog

Meer fysieke ruimte nodig voor aannemer renovatie Waalbrug door chroom VI in verf

3 december 2018 door Redactie Sdu HSE

VEILIGHEID – In de verf van de Waalbrug in Nijmegen blijken zware metalen aanwezig, waaronder chroom VI, waardoor de aannemer meer fysieke ruimte nodig om veilig te werken tijdens het renoveren van de brug. Rijkswaterstaat meldt dat tijdens de renovatie 2×1 rijstroken beschikbaar zijn voor het verkeer. Dit is minder dan de eerdere opzet, waarbij uit werd gegaan van 2×2 rijstroken.

In mei constateerde de aannemer, geheel onverwacht, zware metalen in de verf op delen van de aangebouwde brug uit 1992 (waarover de busbaan loopt). De aangekondigde werkzaamheden in juni op de Waalbrug kwamen daardoor voorlopig te vervallen.

Verwijderen verf

Het chroom VI in de verf van de Waalbrug is op dit moment niet schadelijk voor weggebruikers en omgeving, aldus Rijkswaterstaat. Dit is pas het geval als de verf van de brug wordt gehaald. Daarom vereist het verwijderen van verf met dit metaal (door schuren en stralen) tijdens de renovatie extra veiligheidsmaatregelen en een aangepaste werkwijze. Rijkswaterstaat en de aannemer zijn nog in gesprek over de precieze veiligheidsmaatregelen, die genomen moeten worden. Verder zijn er nieuwe vergunningen en ontheffingen nodig.

Bouwlogistiek

Door de verandering in werkruimte verandert ook de gehele bouwlogistiek. Dit heeft tot gevolg dat de aannemer ongeveer 140 werkplannen moet aanpassen. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de renovatie van de Waalbrug start. De aannemer werkt op basis van de nieuwe situatie aan een nieuwe planning. De afronding van de renovatie in 2019, zoals eerder is gecommuniceerd, wordt in ieder geval niet gehaald.

Bron: Sdu HSE

Lees meer over leren veilig werken met gevaarlijke stoffen: Sdu HSE – Gevaarlijke stoffen en Brzo

Vorige artikel
Jaarboek Vervoer gevaarlijke stoffen over de Weg 2019 verschenen
Volgende artikel
Gevaarlijke Lading 6-2018 verschenen, thema: CTGG-dag

Categorie: Gevaarlijke stoffen, Nieuws Tags: chroom, gevaarlijke stoffen, onderhoud, veiligheid

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primaire Sidebar

DOWNLOADS

Whitepaper corona: beoordelen van de geschiktheid van werkruimtes

protocol corona

Whitepaper coronamaatregelen: van risico-inventarisatie naar implementatie

HSE-Actueel-witepaper-15-meter-inspectie

Whitepaper: Inspecties in de 1,5 meter samenleving: Over de rechten en plichten van bedrijf en toezichthouder

BEKIJK MEER DOWNLOADS...

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Sdu Uitgevers
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Sdu Uitgevers
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

SDU

Het laatste nieuws van
HSE Actueel in je mail?

Aanmelden

×