• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Webshop
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • PSA
    • RI&E
    • Wet- en regelgeving
    • Fysieke belasting
    • Gedrag en cultuur
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Gevaarlijke stoffen
    • Veiligheidsbeleid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • PBM
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Podcasts
  • Blog
  • Sdu HSE

Beroepen in transport en logistiek relatief gevaarlijk

26 september 2019 door Mark Ramaekers, Centraal Bureau voor de Statistiek

In 2018 gaf 15,5 procent van alle werknemers aan vaak of altijd gevaarlijk werk te doen. Vooral werknemers in transport en logistieke beroepen verrichten naar eigen zeggen vaak gevaarlijk werk: 35,9 procent. Dat blijkt uit de Nationale enquête arbeidsomstandigheden (NEA) van CBS en TNO.

In het algemeen wordt gevaarlijk werk vaker verricht door werknemers op lagere beroepsniveaus, waarvoor hooguit een middelbaar onderwijsniveau is vereist. Het gaat veelal om beroepen waarbij lichamelijke inspanning of uithoudingsvermogen is vereist of waarbij machines, apparaten en voertuigen worden bediend. Samen met werknemers in transport en logistieke beroepen vormen werknemers in technische en agrarische beroepen dan ook de top drie van beroepsklassen waarin men het vaakst gevaarlijk werk doet. In pedagogische, bedrijfseconomische, administratieve en ict-beroepen hebben werknemers juist het minst vaak gevaarlijk werk.

 

Vaak of altijd gevaarlijk werk
Met twee vragen wordt vastgesteld hoe vaak een werknemer, naar eigen zeggen, diverse soorten gevaarlijk werk verricht. De eerste vraag brengt in kaart of en aan welke gevaren een werknemer wordt blootgesteld. Binnen de NEA is een keuze gemaakt voor enkele clusters van gevaarsituaties, zoals deze ook vaak in risico-inventarisaties en -evaluaties worden onderscheiden. De tweede vraag gaat in op de frequentie van de blootstelling. Het cijfer in dit bericht betreft het percentage werknemers dat bij minimaal 1 van de 10 vragen over gevaarlijk werk aangeeft dat zij vaak of altijd gevaarlijk werk moeten doen.

Koks verrichten het vaakst gevaarlijk werk

Binnen elke beroepsklasse worden meerdere beroepsgroepen onderscheiden. Van de tien beroepsgroepen die het werk het vaakst gevaarlijk noemen, bestaat de helft uit transport en logistieke beroepen. Zo geeft ruim de helft van de buschauffeurs, trambestuurders en vrachtwagenchauffeurs aan dat zij gevaarlijk werk doen. En ook bedieners van mobiele machines, chauffeurs van auto’s, taxi’s en bestelwagens, en vuilnisophalers en dagbladenbezorgers vinden het werk meer dan gemiddeld gevaarlijk. Koks – die worden gerekend tot de dienstverlenende beroepen – zeggen van alle beroepsgroepen het vaakst dat zij gevaarlijk werk doen, gevolgd door politie en brandweer en procesoperators.

 

Buschauffeurs: niet alleen risico op botsingen, maar ook op geweld

Gevaarlijk werk kent diverse vormen, zoals werk waarbij men kan struikelen of uitglijden of waarbij men zich kan snijden of steken. Ook bestaan er werkzaamheden met kans op verbranding, verstikking of confrontatie met geweld. Werknemers in transport en logistieke beroepen lopen vooral risico op botsingen en aanrijdingen. Van de vrachtwagenchauffeurs geeft bijna de helft aan dat zij daardoor gevaarlijk werk doen, van de buschauffeurs en trambestuurders zelfs ruim de helft. De laatsten noemen ook relatief vaak geweld als één van de belangrijkste gevaren van hun werk.

De drie beroepsgroepen die het vaakst zeggen gevaarlijk werk te doen, noemen uiteenlopende gevaren. Bij koks gaat het vooral om snijden of verbranden. Geweld wordt veel genoemd door politie en brandweer. Procesoperators geven vaak aan dat hun werk gevaarlijk is vanwege de omgang met gevaarlijke stoffen.

 

 

Over de auteur: Mark Ramaekers is statistisch onderzoeker bij Centraal Bureau voor de Statistiek en gespecialiseerd in arbeidsmarkt en arbeidsomstandigheden.   

Meer informatie over arbomaatregelen met betrekking tot het gevaarlijk werk? Ga naar Sdu HSE 
Heeft u nog geen abonnement op Sdu HSE en bent u nieuwsgierig naar dit online platform? Vraag hier een gratis demo aan!

Filed Under: Arbeidsmiddelen en machineveiligheid, Arbobeleid, Gevaarlijke stoffen Tagged With: beroepsgroep, blootstelling, CBS, gevaarlijk werk, gevaarlijkst, logistiek, NEA, RI&E

Reageer
Vorige artikel
EPZ beboet voor twee bedrijfsongevallen, vrijspraak voor fataal ongeval
Volgende artikel
New Business Radio: Interview Ronald Hanstede van Avalex chemische veiligheid op de werkplek.

Reader Interactions

Geef een reactie

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Primary Sidebar

DOWNLOADS

Gratis toegang tot Practice Note over Elektrische Veiligheid

Gratis Whitepaper ‘Machineveiligheid: Niet-voltooide machines’

Gratis Whitepaper: De Noodzaak van de Noodstop

BEKIJK MEER DOWNLOADS...

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • X
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • JES! ESG
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Sdu
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

SDU

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

✔ De belangrijkste artikelen in je inbox
✔ 5000 andere professionals gingen je al voor
✔ Zorgvuldig samengesteld door de redactie

Aanmelden

×