• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Webshop
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • PSA
    • RI&E
    • Wet- en regelgeving
    • Fysieke belasting
    • Gedrag en cultuur
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Gevaarlijke stoffen
    • Veiligheidsbeleid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • PBM
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Podcasts
  • Blog
  • Sdu HSE

Opinie Ontgassingsverbod versus beginselplicht tot handhaving

9 april 2019 door Linda Hoeben

Verschillende provincies hebben in hun provinciale verordeningen een verbod opgenomen ten aanzien van het varend ontgassen. Vooruitlopend op het nationale verbod, dat naar verwachting in 2020 ingevoerd wordt. De provincie – Gedeputeerde Staten – is verantwoordelijk voor de handhaving van het provinciale ontgassingsverbod. Dit heet ‘beginselplicht tot handhaving’. Maar het is nog maar de vraag wat de waarde is van deze provinciale ontgassingsverboden. Om over te kunnen gaan tot handhaving van een dergelijk verbod moet immers eerst een overtreding geconstateerd worden. En daar gaat het in de praktijk mis!

De meeste provincies beschikken zelf niet over vaartuigen, dus moeten zij een operationele dienst (zoals Rijkswaterstaat, de havendienst of de waterpolitie) inschakelen om te onderzoeken of er sprake is van een overtreding. Of dat ook echt gebeurt, hangt in de praktijk af van de beschikbaarheid van die dienst en of die dienst zich in de nabijheid van het te controleren schip bevindt. Het is dus helemaal niet zo vanzelfsprekend dat een melding (klacht) over een ontgassend schip ook daadwerkelijk tot een (geconstateerde) overtreding van het ontgassingsverbod zal leiden.

Wellicht moeten we voor een adequate handhaving ten aanzien van het varend ontgassen dus toch wachten op het landelijke ontgassingsverbod?

Meer weten over de beginselplicht tot handhaving ten aanzien van het varend ontgassen? Lees het artikel hierover in Gevaarlijke Lading 2-2018, te verschijnen op 11 april a.s.

Filed Under: Blog, Gevaarlijke stoffen, Transport Tagged With: binnenvaart, handhaving, ontgassen

Reageer
Vorige artikel
Defensie: plan van aanpak vervoer gevaarlijke stoffen
Volgende artikel
Beroepsziekten: Chroom-6 lijkt herhaling van asbestdrama

Reader Interactions

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primary Sidebar

DOWNLOADS

Toxic whitepaper

Whitepaper: Praktische invulling van verplichte beoordeling blootstelling aan gevaarlijke stoffen

Whitepaper toxic

Toxic Whitepaper: De rol van de arbokerndeskundigen

drank en drugs op werk

Wetswijziging om meer alcohol- en drugstests op de werkvloer mogelijk te maken

BEKIJK MEER DOWNLOADS...

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Sdu
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

SDU

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

✔ De belangrijkste artikelen in je inbox
✔ 5000 andere professionals gingen je al voor
✔ Zorgvuldig samengesteld door de redactie

Aanmelden

×