• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Nieuwsbrief
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Coronavirus
  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • Fysieke belasting
    • PSA
    • RI&E
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • Gevaarlijke stoffen
    • PBM
    • Veiligheidsbeleid
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Blog

Opinie Ontgassingsverbod versus beginselplicht tot handhaving

9 april 2019 door Linda Hoeben

Verschillende provincies hebben in hun provinciale verordeningen een verbod opgenomen ten aanzien van het varend ontgassen. Vooruitlopend op het nationale verbod, dat naar verwachting in 2020 ingevoerd wordt. De provincie – Gedeputeerde Staten – is verantwoordelijk voor de handhaving van het provinciale ontgassingsverbod. Dit heet ‘beginselplicht tot handhaving’. Maar het is nog maar de vraag wat de waarde is van deze provinciale ontgassingsverboden. Om over te kunnen gaan tot handhaving van een dergelijk verbod moet immers eerst een overtreding geconstateerd worden. En daar gaat het in de praktijk mis!

De meeste provincies beschikken zelf niet over vaartuigen, dus moeten zij een operationele dienst (zoals Rijkswaterstaat, de havendienst of de waterpolitie) inschakelen om te onderzoeken of er sprake is van een overtreding. Of dat ook echt gebeurt, hangt in de praktijk af van de beschikbaarheid van die dienst en of die dienst zich in de nabijheid van het te controleren schip bevindt. Het is dus helemaal niet zo vanzelfsprekend dat een melding (klacht) over een ontgassend schip ook daadwerkelijk tot een (geconstateerde) overtreding van het ontgassingsverbod zal leiden.

Wellicht moeten we voor een adequate handhaving ten aanzien van het varend ontgassen dus toch wachten op het landelijke ontgassingsverbod?

Meer weten over de beginselplicht tot handhaving ten aanzien van het varend ontgassen? Lees het artikel hierover in Gevaarlijke Lading 2-2018, te verschijnen op 11 april a.s.

Vorige artikel
Defensie: plan van aanpak vervoer gevaarlijke stoffen
Volgende artikel
Beroepsziekten: Chroom-6 lijkt herhaling van asbestdrama

Categorie: Blog, Gevaarlijke stoffen, Transport Tags: binnenvaart, handhaving, ontgassen

Lees Interacties

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primaire Sidebar

DOWNLOADS

Whitepaper corona: beoordelen van de geschiktheid van werkruimtes

protocol corona

Whitepaper coronamaatregelen: van risico-inventarisatie naar implementatie

HSE-Actueel-witepaper-15-meter-inspectie

Whitepaper: Inspecties in de 1,5 meter samenleving: Over de rechten en plichten van bedrijf en toezichthouder

BEKIJK MEER DOWNLOADS...

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Sdu Uitgevers
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Sdu Uitgevers
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

SDU

Het laatste nieuws van
HSE Actueel in je mail?

Aanmelden

×