• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Webshop
  • Contact

HSE

Alle informatie over veiligheid

  • Arbeidsomstandigheden
    • Arbobeleid
    • PSA
    • RI&E
    • Wet- en regelgeving
    • Fysieke belasting
    • Gedrag en cultuur
    • Werkmilieu
    • Werkplekinrichting
  • Veiligheid
    • Gevaarlijke stoffen
    • Veiligheidsbeleid
    • Arbeidsmiddelen
    • Bedrijfsnoodorganisatie
    • PBM
  • Omgeving
    • Milieu
    • Transport
  • Downloads
  • Podcasts
  • Blog
  • Sdu HSE

Neem maatregelen tegen ongewenst gedrag op de werkvloer

26 februari 2020 door moritl

Pesten op kantoor


Pesten, seksuele intimidatie, agressie en geweld. Het zijn allemaal zaken die enorme stress op de werkvloer kunnen veroorzaken. Net als teveel werkdruk. Met goed beleid kunt u een hoop ellende voor werknemers voorkomen. Wilt u aan de slag met preventief beleid tegen ongewenst gedrag op de werkvloer? Download dan onze praktische toepassing.

Ongewenst gedrag op de werkvloer

Om te weten wat u kunt doen tegen ongewenst gedrag op de werkvloer, is het goed om te kijken wat er allemaal valt onder de noemer psychosociale arbeidsbelasting. (PSA). Ongewenst gedrag is gedrag op het werk dat een werknemer als bedreigend, vernederend of intimiderend beschouwt. Denk aan discriminatie, pesten, agressie, geweld en seksuele intimidatie. Al deze zaken kunnen leiden tot (langdurig) verzuim. Dit heeft financiële gevolgen, maar leidt vaak ook tot een slechte werksfeer, verminderde betrokkenheid en een lagere productie. Genoeg redenen om werkt te maken van preventief beleid tegen ongewenst gedrag!

Beleid tegen ongewenst gedrag

Als u preventief beleid vormgeeft, begin dan altijd met het in kaart brengen van de risico’s met een RI&E. Dit kunt u op verschillende manieren doen. We hebben dit op een rijtje gezet in onze praktische toepassing ‘Preventief beleid ongewenst gedrag’. U krijgt verder handige informatie over:

  • Beleid tegen ongewenst gedrag
  • Duidelijke normen en waarden
  • Aanpak werkplekken
  • Vertrouwenspersoon
  • Klachtenprocedure
  • Voorlichting over ongewenst gedrag
  • Trainen werknemers en leidinggevenden
VRAAG DEMO AAN

Verplichte maatregelen

De Arbowet verplicht werkgevers op grond van art. 2.15 Arbobesluit om maatregelen te nemen om PSA te voorkomen of te beperken. Doet hij dit niet dan riskeert hij sinds juli 2019 een forse boete. De inspectie SZW heeft vanaf dat moment namelijk de regels aangescherpt. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf en het geconstateerde gebrek bedraagt de boete maximaal € 4.500,-.

Risico’s in kaart brengen

Een RI&E toont de risico’s op ongewenst gedrag. Als er reële risico’s lijken te zijn, dan is een verdiepend onderzoek naar de mogelijke oorzaken nodig. Dit kan worden uitgevoerd door de organisatie zelf, een professional zoals een arbeids- en organisatiedeskundige of een -psycholoog.

Preventieve stappen

Bij preventief beleid is het uiteraard belangrijk dat directie, management en leidinggevenden zelf het goede voorbeeld geven. Zij moeten ook consequent communiceren over de gewenste bedrijfscultuur. Dit kan bijvoorbeeld met een intentieverklaring of een gedragscode. Betrek altijd uw medewerkers bij deze stappen. Door inbreng vanuit de werkvloer vergroot u het draagvlak voor de gedragsregels. Welke preventieve stappen u nog meer kunt nemen, zetten wij uiteen in onze praktische toepassing.

Online startpunt voor HSE-experts

Als er ondanks uw preventieve maatregelen toch incidenten plaatsen, is het zorgvuldig en vertrouwelijk steun bieden aan het slachtoffer en de juist begeleiding van de vermeende dader het allerbelangrijkst. Op het online kennisplatform Sdu HSE gaan we dieper in op de stappen die in beeld kunnen komen bij de aanpak van ongewenst gedrag.

Wilt u aan de slag met preventief beleid om ongewenst gedrag op het werk te voorkomen? Maar weet u niet goed waar te beginnen? Download dan onze praktische toepassing ‘Preventief beleid ongewenst gedrag’.
Neem voor meer informatie contact met op met onze klantenservice via (070) 378 98 80 of info@sdu.nl.

De praktische handleiding is een uitgave van Sdu HSE. Wilt u gebruik maken van meer praktijkinformatie, actuele wet- en regelgeving, tools, checklists en stappenplannen op het gebied van PSA? Ga dan naar www.sdu.nl/hse. Vraag een vrijblijvende demo aan en maak kennis met het meest complete en gebruiksvriendelijke online startpunt voor elke HSE-expert.

VRAAG DEMO AAN

Filed Under: Arbobeleid, Nieuws, Psychosociale arbeidsbelasting, Whitepaper

Reageer
Vorige artikel
8 dodelijke ongevallen tijdens werk in agrarische en groene sector 2019
Volgende artikel
Wat elke werkgever moet weten over psychosociale arbeidsbelasting

Reader Interactions

Geef een reactie

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Primary Sidebar

Footer

Over HSE Actueel

  • Kennisplatform
  • LinkedIn
  • X
  • Contact

Meer HSE

  • Demo portal Sdu HSE
  • Adverteren
  • Colofon

HSE-producten

  • Sdu HSE
  • JES! ESG
  • Chemiekaarten
  • Toxic

Redactieadres

Lefebvre Sdu
Redactie HSE Actueel
Hoofdredacteur:  Sandra Bergman
Postbus 20025
2500 EA Den Haag

Bezoekadres
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

lefebvre SDU