Opinie Is jouw kantoor veilig en gezond? Doe de Check RI&E Kantoorgebouw!

0

Werken op kantoor lijkt uiterst veilig: met een veilig dak boven je hoofd kan er niks gebeuren. Maar ook daar kan het misgaan. Vallen/struikelen is het meest voorkomende ongeval in kantooromgevingen. Maar ook andere risico’s liggen op de loer: fysieke belasting door verkeerde zithouding, lekkage, brand, diefstal en stroomuitval, om maar een paar te noemen. Om nog maar te zwijgen over het grootste toenemende risico volgens de Arbobalans 2018: psychosociale arbeidsbelasting.

Fysieke veiligheid

Er komt dan ook veel kijken bij de inrichting van een veilige en gezonde kantoorruimte. Als HSE’er kun je bijvoorbeeld een inhoudelijke bijdrage leveren tijdens de ontwerpfase, door mee te denken over het type kantoor, de benodigde werkruimten en faciliteiten. Als voorbeeld, laten we ons tot één aspect van de kantoorinrichting beperken: de fysieke veiligheid van de werknemers. Waar moet je dan voor zorgen? Een kleine greep:

  • goede noodverlichting, veilige trappen, slipvrije en effen vloeren (Art. 3.11 Arbobesluit)
  • werkplekken en routes zonder obstakels als losliggende kabels en snoeren, prullenbakken, trolleys et cetera op de werkplek (Art. 3.6 Arbobesluit en Art. 3.7 Arbobesluit)
  • bruikbare en brandveilige (nood)uitgangen, met snel te openen deuren, die voldoende zijn gemarkeerd (Art. 3.7 Arbobesluit)
  • markering van glazen wanden of afscherming van deze glazen wanden tegen aanraking met werknemers (Art. 3.11 Arbobesluit)
  • veilige deuren: op transparante deuren moet altijd op ooghoogte een markering zijn aangebracht. Klapdeuren moeten van een transparant deel zijn voorzien. Automatisch openende en sluitende deuren mogen geen gevaar voor de werknemers opleveren. Schuifdeuren moeten voorzien zijn van een beveiliging tegen het uit de rails lopen (Art. 3.13 Arbobesluit).
  • veilige ramen: in geopende stand mogen deze geen gevaar opleveren voor de werknemers. En ze moeten schoongemaakt kunnen worden zonder gevaar voor de glazenwassers én voor de werknemers in het kantoorgebouw.
  • elektrische veiligheid in kantoren ( Art. 3.4 Arbobesluit en Art. 3.5 Arbobesluit 3.5), conform NEN 1010 en NEN 3140.
  • brandveiligheid: een kantoor dient te beschikken over voldoende geschikte en goed bereikbare en gemarkeerde brandbestrijdingsmiddelen en waar nodig branddetectoren en alarmsystemen (Arbobesluit artikel 3.8).

Wettelijke eisen

Het mag duidelijk zijn dat dit nog maar een klein stukje is van het brede palet aan maatregelen dat komt kijken bij de inrichting van een kantoor. Er is nog veel meer te doen! Wilt u de algehele veiligheid en gezondheid van uw kantoor onder de loep nemen? Inventariseren of uw kantoorgebouw voldoet aan de wettelijke eisen? Kennisportaal Sdu HSE ondersteunt u daarbij door gratis de Checklist RI&E Kantoorgebouw aan te bieden, als supporter in de Week van de RI&E.

DOE DE CHECK RI&E KANTOORGEBOUW

Meer informatie over kantoor- en werkplekinrichting en bijbehorende regelgeving? Ga naar Sdu HSE .
Heeft u nog geen abonnement op Sdu HSE en bent u nieuwsgierig naar dit online platform? Vraag een gratis demo aan!

Reageer